tirsdag 5. april 2011

Hagesanger i hagen!?

Dagen startet slik som de fleste dager gjør; jeg drar til stallen, fôrer, strigler og følger hestene ut i luftegården/beitet. Så kommer jeg hjem, lufter og fôrer bikkjer.

I dag var det så fint vær, at jeg satte meg ned og slappet av i stedet for å løpe rundt å aktivisere bikkjelurvene. Raija klarte det fint selv, siden hun fant et hull i bakken som måtte utforskes(resultatet ble en meget møkkete snute). Odin er en gammel herremann, så han syntes det å slappe av var en god idè.

Mens vi satt der og sløva, studerte vi fuglene som haster rundt og finner seg mat, jager hverandre, slåss litt og kurtiserer. Svarttrostene er veldig gira om dagen, mye liv å røre. jeg har jo veldig mye fuglesang i hagen, til tider så mye at det bare summer. I dag la jeg merke til en ukjent sang, jeg reagerte mest på grunn av volumet og den melodiøse trallen. Skikkelig fin trudelutt. Så jeg fant fram mobilen og satte på lydopptak.

Da vi kom inn igjen fant jeg fram en nettside som har veldig mange fuglelyder i mp3, dere kan se og høre de her.

Etter at jeg hadde søkt på noen av de fuglene jeg veit raster nede i hagen, lytta jeg på Hagesanger. Den fins vel ikke i området her, tenkte jeg, men kan jo høre på fordi. Eureka! Det var jo den jo! Ingen tvil. jeg fant fram lydopptaket mitt, og lytta flere ganger -jo, det MÅ være Hagesanger! Så gøy:)

Etter å ha fått en del opplysninger fra personer som KAN dette, i motsetning til meg som er heilt fersk, så kan det vise seg å være enten bokfink eller rødstrupe som synger i hagen. Litt skuffa kanskje, men det er jo samme hvilken fugl det er som synger -bare det er vakkert, å det er det jo! Har forresten talt 26 bokfinker i hagen i dag, i tillegg til den vanlige gjengen(6+/- kjøttmeis, blåmeis, gulspurv. 6stk svarttrosthanner, å 2 hoer...2stk stær, 4 grønnfink, 1 rødstrupe, bjørkefink, gråsisik, granmeis, svartmeis, 4stk dompap, 1stk kjernebiter og selvfølgelig er Snipp, Snapp og Stompa på plass, det er de tre ekornene som holder til her).


Jeg har dessverre ingen bilder av hagesangeren, men dere kan se bilder av den her og her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar